website statistics
Jump to content

Denmark National Thread


Agger
 Share

Recommended Posts

Skeetskytte udtaget til OL

Den tidligere verdensmester Jesper Hansen skal repræsentere Danmark i skeetskydning ved OL i Tokyo. Varmen bliver hans måske største modstander.


Skeetskytten Jesper Hansen er klar til sit tredje OL i træk. Den tidligere verdens- og europamester er blevet udtaget af DIF’s bestyrelse efter en indstilling fra Dansk Skytte Union, og han skal dermed i aktion på Asaka Shooting Range til juli næste år.

Det bliver utvivlsomt en varm fornøjelse for ham. Temperaturen risikerer at komme op i nærheden af 40 grader, og da luftfugtigheden også vil være høj, så har Jesper Hansen allerede nu defineret sin farligste modstander.

”Når der kommer sved på geværkolben, bliver den som sandpapir. Kolben skal glide meget præcis op over skydevesten, så måske skal jeg have noget tøj, hvor ærmerne er længere, for fugtig hud er som en sugekop på geværet. Måske skal jeg også have udviklet en kasket, som er endnu bedre til at optage sved. Det skal vi alt sammen kigge på i den kommende tid,” siger Jesper Hansen.

 

Mentalt godt rustet
For at vænne sig til de udfordrende klimatiske forhold planlægges en træningslejr i Australien i et område, hvor temperaturen og luftfugtigheden minder om Tokyos. Jesper Hansen er dog fortrøstningsfuld i forhold til at kunne håndtere vanskelige situationer, når det går løs i Japan.

”Til OL i London i 2012 væltede hele korthuset for mig. Til den officielle træning, lige inden vi skulle i konkurrence, udbrød et kæmpe tordenvejr, og jeg fik jeg ikke lov til at skyde. Jeg syntes, at alt gik mig imod, og jeg magtede ikke komme videre rent mentalt,” siger Jesper Hansen og fortsætter:

”Sådan ville jeg ikke reagere i dag, for i mellemtiden har jeg være så meget forskelligt igennem. Jeg har haft fiaskoer og succeser, så jeg har en helt anden rutine at trække på. OL er et kæmpe cirkus, og det skal man kunne forholde sig til. I Rio ved mit andet OL var det meget nemmere for mig at holde fokus i forhold til London-legene, hvor jeg hele tiden blev bragt ud af kurs.”

Jesper Hansen blev nummer 26 ved OL i London, mens han blev nummer 5 ved OL i Rio fire år senere.

 

Bor tæt ved skydestadion
Der er blevet arbejdet hårdt på at finde de rigtige rammer for skytterne Tokyo. Det har resulteret i, at de kommer til at bo i nogle lejligheder lige ved siden af skydestadionet. Dermed sparer de cirka to timers daglig transport i forhold til, hvis de havde boet i den officielle OL-by.

”Jeg glæder mig over, at den første skytte nu er udtaget, og jeg er sikker på, at vi har fundet en løsning, som giver skytterne de bedste betingelser i Tokyo. Danskerne kan se frem til nogle spændende konkurrencer fra skydebanen, og forhåbentlig kommer Jesper Hansen til at spille en hovedrolle,” siger Søren Simonsen, der er DIF’s OL chef de mission.

Hos Team Danmark, der samarbejder tæt med Jesper Hansen frem mod OL, arbejder man med at få skabt de bedst mulige betingelser for et godt resultat i Tokyo.

”Jesper har i en lang årrække placeret sig i toppen til internationale mesterskaber, og han har niveauet og erfaringen til at præstere blandt de bedste næste sommer. Det bliver varmt i Tokyo, og det har vi naturligvis fokus på i forberedelserne. Vi arbejder blandt andet med ernærings- og væskestrategi og det tøj, Jesper Hansen har på under konkurrencerne. På den måde forsøger vi i fællesskab at håndtere de klimatiske vilkår i Japan og måske endda gøre dem til en konkurrencefordel for Jesper,” siger Team Danmarks direktør, Lone Hansen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...