website statistics
Jump to content

WK Volleyball Vrouwen 2022 in Nederland & Polen


Dennis
 Share

Recommended Posts

Onze volleybalvrouwen spelen op het wereldkampioenschap, van 23 september tot en met 15 oktober in :NED en :POL, in de eerste ronde tegen  :ITA :BEL :PUR :KEN en :CMR.

 

Nederland treft als groepshoofd in poule A Italië, nummer 6 op de wereldranglijst en de verliezend finalist van het laatste WK (2018), als sterkste land. Nederland zelf is momenteel de nummer tien van de wereld.

Op papier zijn België (13), Puerto Rico (17), Kameroen (20) en Kenia (27) mindere tegenstanders in poule A. De eerste vier van elke poule plaatsen zich voor de tweede fase. Kameroen (eerste ronde) en Puerto Rico (tweede ronde) waren ook in 2018 op het wereldkampioenschap tegenstanders van Nederland. Beide wedstrijden werden toen met 3-0 gewonnen. Nederland werd op dat toernooi in Japan uiteindelijk knap vierde.

 

Rusland – hoewel gekwalificeerd – mag vanwege de ook door de FIVB gesteunde ‘sportboycot’ niet meedoen aan het WK. Kroatië nam als hoogstgeplaatste land op de wereldranglijst die opengevallen plek in.

 

In poule C zijn de grootmachten Verenigde Staten (olympisch kampioen) en Servië (regerend wereldkampioen) aan elkaar gekoppeld. Onbetwist de topper van de eerste ronde. In poule B, met het andere gastland Polen, gelden Turkije en de Dominicaanse Republiek zeker ook als favoriet voor een plek in de volgende ronde. In die poule kwam ook Kroatië terecht. In poule D zijn bij groepshoofd Brazilië de Aziatische toplanden China en Japan ingedeeld en opvallend genoeg ook de twee andere Zuid-Amerikaanse landen.

 

De complete indeling:

Poule A: :NED :ITA :BEL :PUR :CMR :KEN    

Poule B: :POL :TUR :DOM :KOR:THA :CRO  ('pool rood-wit-blauw')

Poule C: :USA :SRB :GER :BUL :CAN :KAZ 

Poule D: :BRA :CHN :JPN :COL :ARG :CZE 

 

Na de groepsfase plaatsen de vier hoogst geëindigde ploegen uit elke poule zich voor de tweede ronde. De behaalde punten uit de eerste ronde worden meegenomen. De vier ploegen uit poule A en D vormen in de tweede ronde poule E en de 8 teams uit B en C komen in poule F terecht. Elk land speelt in de tweede ronde vier wedstrijden: alleen tegen de teams waartegen in eerste ronde nog niet is gespeeld. De beste vier van elke poule gaan door naar de kwartfinales (knock-outfase).

 

Alle landen spelen hun eerste wedstrijd in Nederland (Arnhem), waarna de helft van de ploegen in Polen (Gdansk en Lodz) het toernooi vervolgt. Ook in de tweede ronde, kwartfinales en halve finales worden de wedstrijden over Nederland en Polen verdeeld. Gliwice is de derde speelstad in Polen. De Nederlandse volleybaldames spelen al hun wedstrijden in eigen land. Rotterdam (Ahoy), Apeldoorn (Omnisport) en Arnhem (GelreDome) zijn de speelsteden. De medaillewedstrijden – finale en kleine finale – worden in Arnhem gespeeld.

Link to comment
Share on other sites

De Oranjeselectie: https://www.volleybal.nl/nieuws/oranjeselectie-van-14-speelsters-bekendgemaakt-voor-wk-volleybal-vrouwen

 

Echt een nieuwe generatie merk je wel. Het zal daarom wel een pittig toernooi worden. De top 6 (VS, Brazilië, Italië, Servië, China en Turkije) lijkt in ieder geval buiten bereik. Samen met landen als Duitsland, Polen, België, Dominicaanse Republiek en Japan zitten we denk ik in de middenmoot rond plekken 7-12.

 

Ik ben overigens voor :NED - :ITA en de finale in het stadion!

 

Edited by Jinzha
Link to comment
Share on other sites

Ik ga naar de eerste wedstrijd van :NED in de tweede ronde. Geen idee tegen wie ze dan spelen, maar het zal vermoedelijk :BRA:JPN:CHN of :ARG zijn. Verder ben ik ook erg benieuwd hoe de dames het gaan doen.

 

Ik voorspel dat de wedstrijd tegen :BEL in de eerste ronde de belangrijkste is om te winnen om zo de kwartfinalekansen in leven te houden. Van :ITA gaan ze echt niet winnen, van de rest van de tegenstanders vermoedelijk met 3-0. Om de kwartfinale te halen moet dan nog afgerekend worden met Argentinië en Japan. Niet onmogelijk, maar wel pittig (Japan dan). 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Je merkt echt dat er met Slöetjes, De Kruijff en Belien een groep wereldtop weg is gegaan. Nu zijn denk ik alleen Buijs en Daalderop nog als wereldtop te zien, de rest heeft toch moeite met het niveau van een Italië en zoals we zagen zelfs tegen België. Ik vind eigenlijk naast Buijs niemand echt heel positief opvallen in het toernooi tot nu toe.

 

Wel erg tevreden dat we vandaag een spannende wedstrijd live hebben kunnen zien, ik geloofde zelfs nog even in een 5e set. Was wel een beetje bang dat het een snelle 3-0 zou worden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, het team is echt te wisselvallig en er steken inderdaad niet echt spelers bovenuit. Dit is natuurlijk ook geen verrassing, maar wel jammer, zeker in eigen land.

 

Benieuwd of ze nog wat wedstrijdjes kunnen winnen.

Link to comment
Share on other sites

Morgen ga ik naar Nederland-Argentinië. Al maanden geleden kaarten gekocht (best duur). Ze krijgen Ahoy lang niet vol, het WK leeft gezien het matige niveau van Nederland niet echt. Er worden nu kaarten voor dumpprijzen verkocht en ook de mensen die al kaarten hadden (onder wie ik) krijgen geld terug. Dat is toch raar?

 

Hoe dan ook, hopelijk zit ik morgen niet als enige in het stadion. Dat zou wel gênant zijn.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...