website statistics
Jump to content

EK Roeien 2022 München


 Share

Recommended Posts

Vandaag wordt er gestart met de series voor het EK Roeien in München. In München zijn diverse EK's die tegelijkertijd worden gehouden. Naast roeien is er ook atletiek, turnen, baanwielrennen, bmx freestyle, wielrennen op de weg, tafeltennis, sportklimmen, beachvolleybal, kano sprint en triatlon.

 

De wedstrijden worden gehouden op de Olympische roeibaan in Oberschleissheim. Dit meer was speciaal aangelegd voor de Olympische Spelen van München in 1972.

 

Er komen vandaag 12 boten in actie:

09:45 uur twee zonder dames Clevering/Meester

10:00 uur twee zonder heren vdEnde/Ritsema

10:15 uur dubbeltwee dames de Jong/Youssifou

10:50 uur lichte skiff Veldhuis

11:20 uur vier zonder dames Oldeburg/Boonstra/Drenth/Offereins

11:30 uur vier zonder heren Rienks/Knab/de Graaf/Rienks

11:45 uur skiff dames Florijn

12:10 uur skiff heren Twellaar

12:50 uur dubbelvier dames Vos/Dullemans/Kolkman/Paulis

13:10 uur dubbelvier heren Florijn/van der Bij/van Dorp/Broenink

13:15 uur acht heren van Sprang/van Lierop/Wiersma/van de Kerkhof/Mantel/Makker/Mollee/Krommenhoek/Fetter

13:25 uur acht dames Boonstra/Youssifou/Drenth/Oldenburg/de Jong/Offereins/Clevering/Meester/van Veenen

 

Bij het vorige EK in 2021 in Varese was teamNL goed voor 2x GOUD, 4x ZILVER en 3x BRONS. Erg benieuwd hoeveel medailles er dit jaar worden meegenomen?

Link to comment
Share on other sites

Opvallend dat in de Dames acht roeisters zitten die ook als tweezonder en dubbeltwee varen. Volgens mij is dat nieuw, dat roei(st)ers meerdere nummers op een toernooi combineren?

 

Benieuwd wat de skiffs gaan doen, interessant om daar eens kanshebbers in te hebben.

Link to comment
Share on other sites

Het Nederlandse roeien zit al jaren in de lift, met als absolute hoogtepunt natuurlijk de gouden Olympische medaille in de dubbelvier bij de mannen. Ik vraag me trouwens wel af waar Tone Wieten en Koen Metsemakers zijn gebleven. Van Dirk Uittenbogaard was bekend dat hij zou stoppen en Abe Wiersma zit nu in de Acht. 

 

Op dit EK vind ik de teamsamenstellingen opvallend. De tweetjes bij de dames zijn weliswaar heel sterk, maar hebben vooral uit GB, Roemenië en Griekenland (!) enorme concurrentie. Zeker de Roemeense ploegen zijn praktisch onklopbaar. Waarom zijn de beste Nederlandse roeisters niet bij elkaar gezet in de dubbelvier of de vier-zonder (waar op de OS nog bijna goud werd gepakt en waar er uiteindelijk meer kans op succes lijkt)? De bondscoach zal het wel weten :-).

 

Karolien Florijn gooit hoge ogen in de skiff, maar ook daar zijn een Grieks megatalent en een Duits megatalent waar ze de komende jaren een zware kluif aan gaat krijgen. 

 

Heel benieuwd hoe (hoog) de medaille-oogst uit gaat pakken. Mijn inschatting is dat er veel zilver en brons gewonnen zal worden. 

Link to comment
Share on other sites

De gouden Olympische boot, de mannen dubbelvier, loopt de finale op het EK mis. Ze roeien weliswaar de vierde tijd van alle halve finalisten, maar eindigen niet bij de beste drie in hun halve finale (die echt wel veel sterker was dan de andere halve finale). Maar ja, ze hadden gisteren in de voorwedstrijd gewoon beter moeten roeien. Ondanks dat alleen Stef Broenink als grote (en bekende roei-)naam in de boot zit, is dit toch wel echt een grote tegenvaller. De coaches zullen naar aanleiding van dit resultaat wel weer gaan schuiven, want de dubbelvier is toch (nog steeds) het vlaggenschip van de KNRB. 

 

Roos de Jong en Laila Youssifou hebben de finale wel gehaald, overtuigend zelfs. Roemenië is normaal gesproken een flinke maat te groot, maar als ze GB voor kunnen blijven voor zilver zou dat al een mooie prestatie zijn. De vierzonder bij de dames haalt via de herkansingen ook de finale. Al met al doen de damesboten het vrij redelijk, maar valt het bij de mannen tegen. Alleen skiffeur Melvin Twellaar en de vierzonder (met de broertjes Rienks) maakten indruk. 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag staan de eerste finale sop het programma. Voor Nederland komen in de A-finales 6 boten in actie. Deze wedstrijden worden weer live uitgezonden via de NOS.

 

11:44 uur dames twee zonder Clevering/Meester

12:16 uur vier zonder dames Oldeburg/Boonstra/Drenth/Offermans

12:31 uur vier zonder heren Rienks/Knab/de Graaf/Rienks

12:47 uur dubbelvier dames Vos/Dullemans/Kolkman/Paulis

13:19 uur dubbeltwee dames de Jong/Youssifou

13:36 uur acht heren

 

Hopen dat er medailles in de wacht gesleept gaan worden!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, CCB said:

Ik gok op brons voor Clevering/Meester, zilver voor Rienks/Knab/de Graaf/Rienks en zilver voor De Jong/Youssifou.

Dat klopte als een bus. Alleen het zilver van de Holland Acht en de dames dubbelvier had ik niet aan zien komen. 

 

Al met al een goede dag met 5 medailles. Maar op bijna alle nummers is de voorsprong van GB wel erg groot. Hopelijk is dat over anderhalve maand op het WK anders.

 

Morgen nog Florijn (met de snelste tijd) en Twellaar in de skiff en de Dames Acht. Grote kans dat er nog 3 medailles bijkomen. Ik geef Florijn de meeste kans op goud.

Link to comment
Share on other sites

Een enkele gouden medaille zou wel leuk zijn, maar het lijkt inderdaad bij iedere afstand alsof er een team met kop en schouders boven uit steekt.

 

GB is dat in veel boten, maar wow wat waren die Roemenen in de dubbeltwee enorm dominant!

Link to comment
Share on other sites

Florijn behaald 50 jaar nadat er een Nederlandse Kampioene op het onderdeel skiff was GOUD. Met maar liefst 30 meter voorsprong op de Griekse nummer 2 en Duitse nummer 3. Benieuwd hoe ze zich staande kan houden tijdens het WK over 5 weken!

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...